Årsberättelse 2016

Dags att summera det egna musicerandet under 2016.
Jag blir nästan chockad när jag märker hur mycket jag hunnit med det här året (också)...
Det tog typ flera dagar att skriva ihop det här... :)
Stort tack till alla samarbetspartners!
Varje samarbete är unikt och betyder jättemycket både musikaliskt och personligt.
Underbart att för en stund få gå in i en gemensam bubbla, ställa in sina energier på samma fokus och skapa något tillsammans.

Först och främst jobbar jag på mitt lönearbete med musik på två olika dagverksamheter, en för personer med förvärvade hjärnskador och en för personer med andra psykiska funktionshinder.

Den övriga delen av musikåret inleddes med Mats Ericssons poesihappening Mitt eget Hawaii - Alla grät 2 på Antikvariatet i Norrköping.
Här är en recension från Kultursidan.nu
Kul att få jobba i ett annorlunda koncept med Mats strålande texter, varav jag tonsatte en: Psalm i skuggan av en sup. Patrick Lindgren som också medverkade är en gammal bekant medan det var första gången som jag samarbetade med Susanne Andersson från bandet The Long Way Home. Susanne kom sedan även att medverka på min skiva Vid Grinden.

Våren och sommaren präglades till stor del av ännu en rolig återförening med 23Till, denna gång med levnadskonstnären Staffan Hubner på trumpallen – en svängig, avspänd trummis som det varit en fröjd att få lära känna lite närmare. Det blir liksom aldrig tråkigt med honom i närhetet, snarare smittas man en smula av hans ”larger than life”-aura. Både höjd- och slutpunkten på den turnén blev spelningen på en av Sveriges största festivaler – Peace & Love i Borlänge. Fyra, inte helt unga ungdomar i en husvagn beväpnade med backstagepass. Och även om inte gaget kom förrän häromveckan – efter otaliga påtryckningar och till slut närmast hot – var det en riktig höjdare.
Som en bonus var flera av gigen tillsammans med ett tillika återförenat Tuk Tuk Rally som jag varit ett fan till i mer 20 år. Saken blev ju inte sämre av att Roger (det visste jag redan), Stefan, Calle, Johan, Leif och vikarien Janne visade sig vara minst lika trevliga snubbar som musiken är bra! 


En avknoppning av 23Till får man väl nästan kalla hobbyprojektet (alla mina projekt kan väl i strikt mening klassas som hobbyprojekt – men det här lite extra... :) ) Jam Bay Quartet (f.d. Jam Bay Jamboree Band), där 23Tills sångare och gitarrist Janne  Abrahamsson är kapellmästare och motor. Övriga medlemmar är idel gamla vänner, på och utanför scener: Kickie Söderberg på trummor och kör (f.d. Café Japan, Kickies Kapell, Modesty Blaise) och Magnus Johansson (Efterfesten och Grammyvinnare som soloartist 1991). Ett antal spelningar på olika fester förgyllde våren och sommaren. Reportoaren består av en galen blandning av kända och okända hits av allt och alla från Flamingokvintetten till Lady Gaga och Broder Daniel.

En annan av sommarens höjdpunkter var Palig Oroulians spelning på Knäppingsborg i Norrköping där jag fick äran att stå för kompet. En ung expressiv sångerska, sprängfylld med starka känslouttryck som verkar ha gjort ett starkt intryck inte bara på mig utan även på många i den talrika publiken. Här är en recension från Norrköpings Tidningar

Mitt i sommaren fick jag också tid att slutföra mitt soloalbum Vid Grinden som hade legat halvfärdigt en tid. Favoritlåtar på engelska, översatta till svenska stod på menyn den här gången. Frida Wiljansros, Efterfesten och Susanne Andersson gästade. Här finns en recension från Kultursidan.nu
   

När sommaren började lida mot sitt slut var det dags för en gammal klassiker: Benny and the Bangers på Augustifesten/Karnevalen. På stora scenen på Knäppingsborg och för första gången med inhyrd proffsblåsare med Norrköpingsrötter: Henrik Westerberg. Ja, det funkade i år med – en gungande lycklig folkmassa som gör en själv lycklig.



Genom den extraordinära människan, kulturpersonligheten, läraren, mm... Carl Biörsmark blev jag involverad i det sköna gäng som kallades Språkintros Källarband och som nu är tänkt att transformeras till Framtidsorkestern. Deras succevideo


... ledde fram till gig på både Kulturnatt och som förband till Augustifamiljen på Knickedick. Extra kul förstås att få spela Håkan Hellströms låt för hans kompband.

Calles metod att jobba utifrån personerna och deras intressen och drivkrafter (”jaså du gillar musik, då börjar vi jobba med det så lär du dig svenska och annat under tiden”) ledde fram till en TEDx-föreläsning i höstas:


I SIKB fick jag också chansen att musicera med den lika begåvade som genomsympatiske Karl Sanner.
Trots att vi bara träffats några gånger och spelat ett par låtar ihop känns han som en av de mest musikaliska människor jag träffat på. När han försvann tillbaka till sitt jobb på Värmlandsoperan ersattes han av Oskar Persson vars pappa Gunnar jag spelat med på Hagagymnasiets julfest nångång i tonåren och vars systers band Agnes Persson kvartett jag blev ett stort fan till på Kulturnatten. Väldigt unga människor som spelar jazz så man tror att man befinner sig på en bar i New Orleans...

En avknoppning av det blev i sin tur mitt samarbete med den lika skönsjungande som förtjusande Miryam Lawo. Vi har hunnit med spelningar i både Rådhus, Stadshus, Oxelösund, på en utställning med bilder från krigets Syrien och på Gryts varv sedan dess.
Här är ett svensk-arabiskt julkort regisserat av Miryam:


Och apropå jul... Något som också blivit en kär tradition är att få kompa, mixa och fixa Frida Wiljanros årliga julsingel. Frida blev känd genom TV-programmet Körslaget där hon var en av solisterna i Rickard Söderbergs kör (men då med efternamnet Hylander). Vi fick kontakt via Norrköpings egen Hank Williams – Mogge Hellman som med sitt band Trailerpark Idlers jobbat en del med Frida och hennes man Kent ”Ägget” Berntsen (kultkändis från egna punkskivbolaget Eggtapes, dokusåpan Göta kanal, Halvåtta hos mig och säkert en hel massa andra ställen).
Årest låt blev en av mina absoluta julfavoriter Stilla Natt med två verser på engelska och en på svenska. Instruktionen var att Frida ville göra en ”soul/gospelversion” och skickade en inspelning med Mahalia Jackson som referens. Jag slängde ihop ett förslag till gitarrkomp som Frida nappade på och sjöng in sång till hemma i köket, jag byggde sedan på övriga instrument i Primary Rock Studio.



Nu laddar jag batterierna för att ta tag i 2017.
Eller... egentligen har jag redan gjort det genom att börja jobba på ett nytt eget album med arbetsnamnet ”Banjo”, plus förbereda lite för att helt album även med Frida (oj, det kanske är hemligt... :o ).
23Till har några spelningar även under vintern/våren – närmast 14/1 i Linköping.
Abra är extremt sugen på att kicka igång JBQ...
Fick just in en förfrågan om kyrkospelning med Miryam.
Ja, det ser ut att rulla på även i år...
Det är bara att tacka och ta emot.
Tack!

Leave a comment