HEY JOE - historien om en låt

HEY JOE – PATTI SMITH > JIMI HENDRIX > BILLY ROBERTS > NIELA MILLER
Jobbar mig bakåt via lite lördagsforskning…

Hey Joe.
En låt jag lärde mig spela gitarrsolon till, ett ankare i Café Japans tidiga reportoar och som har en lite annorlunda ackordsekvens som bygger på kvintcirkeln.
Men sen...
En av världens mest uttjatade låtar med en oändlig räcka trötta och totalt fantasilösa versioner.
Ända tills jag idag… då jag råkade snubbla på ett tidigt embryo som fick mig på riktigt gott humör.

Det började häromdagen då jag läste en artikel på Patti Smiths Facebooksida från Far Out Magazine där man listar S:t Pattis sex främsta inspelningar och då kallar ”Hey Joe” för ” the Jimmy Hendrix original”.
Ett dubbelfel där man både missar stavningen och låtskrivarcred vilket fick mig att börja tagga igång lite.

Stavningen av Jimis namn är väl inte mycket att orda om, där var man helt enkelt ute och cyklade, medan däremot rötterna till Hey Joe inte är lika kristallklara.

Jimis version anger Billy Roberts som låtskrivare men av en slump, eller synkronicitet, dyker idag en länk med Niela Miller upp i mitt YouTubeflöde https://youtu.be/BEK2EDqxpcY, där hon och andra påstår att hennes före detta pojkvän Billy snodde ackordföljden, upplägget med en dialog samt lite tema från texten från hennes låt ”Baby, Please Don’t Go To Town” (alt. ”Baby Don’t Go Downtown”).

Så här skriver Niela själv på sidan https://heyjoeversions.wordpress.com/2011/01/17/mail-from-niela-halleck-miller-ex-girlfriend-of-billy-roberts/

Mail from Niela (Halleck) Miller, ex-girlfriend of Billy Roberts

Posted on January 17, 2011by janmarius

I would like to set the record straight about Hey Joe…the Untold Story.
In the late fifties, Billy Roberts was my boyfriend for awhile. I was a songwriter and had written a song called
“Baby Please Don’t Go To Town”. It is copyrighted. He stole it from me, kept the melody and put different words to it. thereby turning it into Hey Joe. My music publisher at the time advised me against suing Billy because Dino Valente’s name appeared on the recording and it would have been a long and expensive process.
Please let Billy know that whenever he wants to make amends, I would welcome it.

On January 4, 2004 Niela Miller wrote Jan Marius:

Thought the site readers would be interested in the original words before Billy Roberts changed them. The famous chord progression was mine ie F C G D A. The original song had a bridge: A C D G. A C D G. then back to the original chord progression. Even the question answer format was mine.”

Sen är väl det här med Billys version inte heller odiskutabelt.
Båda Billy Och Niela spelade på folkscenen i Greenwich Village, New York i början av 60-talet och Billy började framföra Hey Joe där runt 1962. 1965 dyker det plötsligt upp en
skiva med en version av Kaliforniabandet The Leaves som anger folksångaren Dino Valentino som låtskrivare…!?
Sen går det snabbt överstyr och ”alla” spelar in den, mest berömd är förstås The Jimi Hendrix Experience version från debutsingeln 1966.
Deep Purple spelar in den på sitt debutalbum 1968 och anger sig själva som kompositörer..!? kanske ett utslag av att det gick rykten om att det egentligen skulle röra sig om en gammal traditionell låt och då är det ju inte ovanligt att artister försöker sno åt sig äran, och pengarna.

Det som framkommit
i min och andras forskning är, förutom Neilas låt, att Carl Smith spelade in en sång 1953 med samma titel och frågande textstruktur.
De
ssutom har vi den gamla traditionella ”Little Sadie” som innehåller textrader som:

”Last night I was a-makin' my rounds,
Met my old woman an' I blowed her down,
I went on home to go to bed,
Put my old cannon right under my head.

Jury says murder in the first degree,
I says oh Lord, have mercy on me!
Old Judge White picks up his pen,
Says you'll never kill no woman ag'in.”

Ja…
Summa summarum blir väl att det är som vanligt, man plockar lite här och lite där och sätter ihop något ”eget”. Men egentligen är det väl så att tonerna och orden strömmar genom universum, har alltid gjort och kommer alltid att göra, vilket gör det en smula absurt att försöka skaffa patent på vissa kombinationer när allt egentligen är en enda lång stafett där man plockar upp, lägger till, drar ifrån och skickar vidare…

Här är en spellista med några av dom som (eventuellt) bidragit till låtens uppkomst och/eller gör något eget av den…
https://spoti.fi/2GKItIh

Be the first to respond!

Leave a comment:

  •  

© 2019 Georga. All Rights Reserved.